בעבר הייתי משתמש הרבה מאד במונחים מוסלמי קיצוני, מוסלמי רדיקלי, מוסלמי פנאטי וגם במונח מוסלמי פונדמנטלי לתיאור מוסלמים ספציפיים היוצאים לפיגועי רצח.
בעיות עם המונחים הללו
- מוסלמי קיצוני הוא מונח בעייתי כי באסלאם יש מספר מחלקות של מצוות או "עמודים" ואפשר להיות קיצוני בכל אחד מהם, גם בכאלה שאינם קשורים לאלימות כלל.
- מוסלמי רדיקלי הוא מונח בעייתי כי רדיקליות (שינוי קיצוני או שאיפה לשינוי קיצוני) זה דבר שמאד קשה להגדיר אותו היטב או למדוד אותו.
- מוסלמי פנאטי זה מונח גרוע לחלוטין כי המונח פנאטיות לא מוגדר היטב.
- מוסלמי פונדמנטלי זה אולי המונח הכי מדויק מכל אלה אבל גם איתו יש כמה בעיות כי רובם המוחלט של המוסלמים בעולם לא יוצאים לפיגועי רצח ויש אין ספור זרמים באסלאם שלא מסכימים על הגדרת היסודות (פונדמנטות) של האסלאם ולמעשה המלחמה הארוכה בתולדות האנושות, המלחמה הסונית-שיעית, הנמשכת כבר 1,400 שנה היא הדוגמה העיקרית למדוע כל המושג "פונדמנטלי" הוא עמום גם באסלאם ה"פשוט ופשטני" לכאורה. מוסלמים סונים ושיעים מסכימים בערך רק על שלושה דברים: יש רק אל אחד ושמו אללה, יש לו רק נביא אחרון אחד ששמו מוחמד והספר האחרון שאללה הכתיב לבני האדם זה הקוראן (גם לגבי האם הקוראן נברא או נצחי או האם הקוראן מלא או חסר הם לא מפסיקים להתווכח).
מעבר לזה הם כמעט לא מסכימים על כלום, אפילו לא על איך להתפלל ואיפה להתפלל. חלקם מפוצצים אחד לשני את המסגדים מרוב שנאה גם כן בפיגועי רצח ומערכות שהם חלק מן המלחמה הסונית-שיעית.
חוקרי אסלאם הבינו את הבעיות המונחיות האלה כבר מזמן והציעו את החלופות הבאות אבל גם איתן יש בעיות
- מחבלים\טרוריסטים: מחבל\טרוריסט זה מונח לא מוגדר היטב שחוזרים עליו שוב ושוב בלי להגדיר אותו. ארצות הברית עשתה זאת בעיראק ובאפגניסטן במקום לדבר על המניע האסלאמי הספציפי לכל אותו "טרור" והגישה שלה ירתה לאחור (backfired) בהשפלה אדירה של צבא ארה"ב במקומות אלה ופגיעה אדירה בכלכלת ארה"ב (ביליוני דולרים לאורך שנים).
- אסלאמיסטים: מבחינה אטימולוגית (הבחינה הבסיסית ביותר להבין כל מונח) המונח "אסלאמיסט" לא אומר כמעט כלום חוץ מאסלאמי או מוסלמי ולכן אין בו שום משמעות ספציפית.
- מוסלמים פוליטית: המונח אסלאם פוליטי בעייתי כי פוליטיקה היא רק חלק (אם כי חלק גדול) מהאסלאם. גם בקרב זרמים מסוימים של יהודים, נוצרים, הינדואים, מאמינים בדהרמת הבודהות ואחרים יש פוליטיקה או שאיפות פוליטיות ואין לדעת איזו דת תהיה הדת הגדלה הכי מהר בעתיד (כעת זה האסלאם, לפניכן זה היה דתות אחרות, ואין לנו מושג מה יהיה בוודאות עוד אלף שנה).
- ג'יאהדיסטים: באסלאם יש שני סוגים של ג'יאהד; ג'יאהד פנימי (נגד כפירה ברמה האישית) וג'יאהד חיצוני (נגד כופרים באשר הם) ואפילו שרוב כתבי האסלאם עוסקים ב'יאהד חיצוני ולא בג'יאהד פנימי, עדיין, מוסלמי שטוף שנאה מסוים תמיד יכול לנסות לתעתע באויביו עם הרצאה על המונחים האלה שתבלבל אותם אם אינם בקיאים במינוח הבסיסי בנושא ובעובדה שרוב כתבי האסלאם עוסקים בג'יאהד חיצוני ולא בפנימי.
אז איך נתאר את אותם מוסלמים ספציפיים המכורים לאלימות כמו חמאס, אל קאעדה, טאלבאן, דאעש, חיזבאללה וכו'
בניגוד לג'יאהד פנימי, מטרתו של ג'יאהד חיצוני היא הפיכת כל בני האדם מכל העמים והדתות למוסלמים בשלום ו\או מלחמה ולכן מוסלמים שפועלים לרצוח כמה שיותר "כופרים" לדעתי נכון לכנות בדרכים להלן:
- בעברית: מוסלמים קיצוניים בג'יאהד חיצוני.
- באנגלית: External Jihad Muslim Extremists.
בקרב מוסלמים המתנגדים לפיגועים בטיעונים שונים נהוג לכנות אנשים כאלה חאריג'י
(חורג) או חוואריג'
(חורגים).
בכל מקרה, לא אני כחוקר אסלאם עצמאי בלי כוח פוליטי אמור להמליץ לארגוני ממשלות שונות איך לתאר אנשים אלה אלא רק ארגון בינלאומי לחקר אלימות באסלאם כמו ארגון CSPII. אם אתה עובד בארגון זה או דומה אז אנא צור עימי קשר בכל עת ונדון על כך.
למה אותם בני אדם מוסלמים ספציפיים קיצוניים בג'יאהד חיצוני ולא במאפיינים אחרים של דת האסלאם
למה אותם בני אדם מוסלמים ספציפיים קיצוניים דווקא בג'יאהד חיצוני דרך מלחמה ולא בג'יאהד חיצוני בשלום או אפילו במאפיינים אחרים לגמרי ונעימים בכללותם של דת האסלאם כמו צדקה, שאיפה לשוויון כלכלי, התנגדות לריבית על תשלומים, ערבי שירה וריקוד סופיים, לבוש צנוע, צניעות במרחב הציבורי, הימנעות מאלכוהול (שלא לצורך רפואי), הפקת בשמים (מקצוע מכובד מאד במסורת האסלאם) ועוד? שאלה טובה שאני לא בטוח שאני יודע בדיוק איך לענות עליה מלבד זה שמספר המצוות העוסקות באלימות נגד "כופרים" בספרות הקודש של כל המוסלמים (סירה, קוראן) גדול יותר, אבל אני חושב שאם אנחנו רוצים למצוא את התשובה עלינו קודם כל להגדיר נכון את הבעיה וזה כולל גם מינוח מדויק.