אורך פגישת הדרכה רוחנית הוא לפחות שעה. באופן כללי אני לא יכול לקיים פגישות אלה ללא עלות כספית כי יש לי הוצאות רבות אבל אני לא אוהב לבקש תרומה בלי לציין סכום מראש כי זה לא מוגדר היטב ומרחיק אותנו מסדר ושוויון כלכלי מקסימלי ולכן אני מבקש תרומה על סך חמישים ש"ח בלבד. הייתי שמח לא לבקש תרומה כלל אך שעות הדרכה אלה באות על חשבון שעות עבודה בסכומים גבוהים יותר ולכן אני נדחק לבקש זאת. בכל מקרה הנכם מוזמנים להמשיך לקרוא מטה.
אני בודהיסט ונותן ייעוץ רוחני והכוונה רוחנית בבודהיזם למתעניינים ולמי שצריכים שיחות וטיפול בבעיות חיים מההיבט הדתי וסיוע בארגון ותרגול האמונה.
אחד הדברים המייחדים את הבודהיזם הוא שעקרונות הדת כל כך פשוטים ואינטואיטיביים שאין צורך בספר קודש כדי לשננם.
אני מאמין שעלי להפחית סבל מהאחר ומעצמי באיזון נכון, בחיים משותפים אלה ואחרים, שזו חובה שמוטלת על כפתיי ואינני יכול לברוח ממנה להפחית סבל בעולם ובכך ליצור עולם עם פחות סבל שאם אוולד אליו מחדש כיצור אחד עם תודעה אחרת היצור האחר הזה שהוא למעשה אני, יחווה בו פחות סבל; האחר אני ואני הוא האחר; עלינו לתת, לבוא לקראת, כמה שרק אפשר.
הבודהות בכל מקום ובכל זמן הגיעו להארה והנגישו את הדהרמה (הדרך) להפחתת סבל הבריות.
גלגולי תודעה
אני מאמין באמונה שלמה בנצח ובגלגולי תודעה.
אני מאמין שמתודעה נוצרה תודעתי או שתודעה התגלגלה להיות תודעתי ואל תודעה תתגלגל תודעתי ולכן אכפת לי איזה עולם אני משאיר כאן לתודעות הבאות שבמובן מסוים אני אהיה אחד מהן.
- בגלגול אחד יכולה להיות לנו תודעה של מלך ובגלגול אחר תודעה של קבצן.
- בגלגול אחד יכולה להיות לנו תודעה של רודף ובגלגול אחר תודעה של נרדף.
- בגלגול אחד יכולה להיות לנו תודעה של מי שמת בנחת ובגלגול אחר של מי שמת בייסורים.
- בגלגול אחד יכולה להיות לנו תודעה של אדם ובגלגול אחר של בעל חיים.
- בגלגול אחד יכולה להיות לנו תודעה של נקבה ובגלגול אחר תודעה של זכר.
- האחר הוא אני, אני הוא האחר.
אני לא יכול להוכיח שגלגולי תודעה קיימים לאדם אחר, אבל לי אישית ולכל בודהיסט זה ברור מעצם קיומה של תודעה במערכות מורכבות.
הפחתת סבל האחר והאני בחיים אלה ואחרים באיזון נכון
אני מאמין שהחובה להפחית את סבל הבריות או הימנעות מצער הבריות כשאין הכרח לכך זה ערך עליון והבנתו היא כניסה לזרם (הפיכה לסופ-אטאן).
אני מאמין שמרגע שאדם נכנס לזרם (מרגע שאדם נהיה סופ-אטאן), אין דרך חזרה.
אני מאמין שהיקום הוא מקום שיכול להיות מלא בבודהות ומלא בארחאתות.
אני מאמין שהפחתת סבל הבריות אפשרית אם נלך לפי הדהרמה של הבודהות.
אני מאמין שסידהתה גאוטאמה עליו השלום הוא הבודהה שהכי הנגיש לנו את המסר הנצחי הנכון בכל מקום ובכל זמן, של הבודהות.
בחירה חופשית
אני מאמין שהבחירה הבסיסית ביותר שאדם יכול לבחור היא הבחירה להתנגד למחשבות הרסניות של לגרום סבל לבריות.
איזון
אני מאמין שאדם צריך להפחית את סבל האחר ואת סבלו שלו בחיים אלה ו\או אחרים באיזון נכון, כי יציאה מאיזון תביא בסופו של דבר סבל לשני הצדדים.
נזירות
אני מאמין שהאיזון בין עמאיות ונזירות חשוב.
אני מאמין שנזיר יכול לצער את הבריות כמעט כמו כל אחד אחר ויש לנקוט גישת כבדהו וחשדוהו עם כלל הנזירים אך לא בהכרח עם כולם.
אני מאמין שמנזרים צריכים להיבנות בארכיטקטורה שמאפשרת פיקוח הדדי 24/7 כך שלא יהיו מקרי הטרדה מינית או תקיפה מינית במנזר, שכן הנזק של תופעות אלה לציבור הבודהאים בעולם כולו הוא אדיר.
עשיית הטוב
עלינו להפיץ את המסר הנצחי של הבודהות בכל רחבי הקוסמוס עד הסוף או עד אין סוף (מה שקיים מבינהם), ככל שהדבר אפשרי לנו טכנולוגית.
תפילות
אני מאמין שעלינו להודות (להעריך) לפני הנצח על שלא סבלנו יותר ממה שסבלנו עד עכשיו ועל שלא נמנע מאיתנו לחוש נחת.
מדי פעם עלינו להודות לפני הנצח על שאנו יכולים להשתמש בכל איבר מאיברי גופינו, רצוי תוך שאנו מונים איברים מלמעלה למטה, מן הפנים לחוץ.
צדקה
אני מאמין שצריך לתת צדקה לעניים ללא תווך (ללא עמותות) ורק אם הם ביקשו זאת בעצמם (לדוגמה, קיבצו נדבות באזור מרכזי).
אני מאמין שצריך לתת צדקה לנזירים כל בוקר אם הדבר אפשרי הישרדותית.
אני מאמין שבאופן כללי צריך להימנע מלתת "תרומות" לעמותות בכלל ושקיבוץ תרומות עבור עמותה זה אחת התחומים הנוטים ביותר להונאה אי פעם.
אני מאמין שא תורמים לארגון אפילו ממשלתי הפועל למונע צער בעלי חיים אין לתרום אם זה רק לגבי סוג בעל חיים אחד; זה חייב להיות כלפי כלל בעלי החיים שכן בסבל כולם שווים.
ריבית
אני באופן כללי מתנגד לכל שימוש בריבית, גם לקניית בית. לדעתי מוטב לאדם לגור עם הוריו ולהתנזר מתענוגות קטנות מאשר לקנות בית במשכנתא.
ריבית הורסת משפחות וגורמת לאנשים להתאבד כמעט יותר מכל גורם אחר.
רגש והיגיון
מינימום רגש, מקסימום היגיון. הפחתת סבל הבריות היא עניין של היגיון לפני שהיא עניין של רגש.
אלימות
אלימות נכונה רק כהגנה עצמית ו\או כמתקפת נגד על תקיפה, ולצורך אימונים למצבים אפשריים אלה, אך מעבר לכך באופן כללי יש להימנע ממנה ככל הניתן.
הקם להורגך השכם להורגו.
אם רוצחים למחנה שלך 10 איש, תהרוג לפחות פי שתיים ועד פי 10 למחנה השני ואם המציאות מחייבת זאת, גם את כלל (אני מדגיש, כלל, לא בהכרח כל) אנשי המחנה השני.
עלינו כבודהיסטים לזכור איך הפולש האברמי-מוסלימי החריב את התרבות הבודהאית של אפגניסטן, פקיסטן וחלקים מהודו וסין ומקומות נוספים. איך מקדשים ומנזרים שלמים חוללו ואיך רבים מאחינו לתורתם הנצחית של הבודהות, גורשו מאדמותיהם, הושפלו ואף נרצחו או מתו בקרב על אמונתם.
קעקועים
אני חושב שבודהיזם לא מקדם עשיית קעקועים, אם כבר, הבודהיזם מקדם הסרת קעקועים, מטעמי צניעות במובן של שאיפה לאיזון מקסימלי בין הבריות ובטענה שמה שמייחד כל אדם זה הגוף והנפש (ובעיקר התודעה) שלו, יחדיו, לא שום דבר אחר ובטח לא קעקוע.
אבלות וקבורה
בעצם לידתו שינה כל יוצר חי את העולם ובעצם לידתם שינו כלל בני האדם את האנושות.
אני באופן כללי מגיע רק להלוויות, לשבעות ולגילויי מצבה (אם נעשה גילוי מצבה ואם זה קרוב משפחה או חבר) אך באופן כללי אני נוהג שלא להגיע לאזכרות, שכן באזכרות בדרך כלל יש רב יהודי-רבני הדוחק את הנמצאים לקרוא תפילות הבליות של היהדות הרבנית כמו תפילת "אל מלא רחמים" (אחת התפילות הכוזבות ביותר אי פעם במציאותנו) או לשמוע "דברי תורה" שיכולים להיות בבלט מוחלט של היהדות הרבנית.
אני בעד שאדם יתאבל על כל קרוב שמת עד חודש לכל היותר, שכן מהות החיים היא הפחתת סבל הבריות והיות האדם באבל תמידי מרחיקה אותנו מקיום מהות חיים זו.
אני לא בעד קבורה בבית קברות עם ארונות קבורה ומצבות אבן כי אסור לנו למלא את כדור הארץ בארונות קבורה מצבות הן לחיים אלה והן לחיים הבאים (לתודעות הבאות) כי הדבר יביא סבל לבריות לראות מסביבם בתי קברות בכל פינה בצמיחה אין סופית.
עם זאת, אני מתנגד להשמדת ארונות קבורה ומצבות קיימים ובמיוחד כאשר אפילו קרוב משפחה מדרגה ראשונה אחד עדיין בחיים ואם וכאשר יהיה נכון להעלים מצבה מסוימת יהיה זה למחזור ולא להרס.
מעבר לכך, אני בעד קבורה לצד עץ ביער טבעי (לא ביער שתול מלאכותי הרסני של פחות מעשרה סוגי עצים שונים).
אם מבקרים קבר של אדם שכבר נקבר עם מצבה לדעתי זה בסדר גמור וטבעי לגעת במצבה ולבכות אם כי אני ממליץ לא לפנות אל המתים - לא לדבר אל אדם מת כאילו הוא נמצא צמוד אלינו אלא לדבר עליו בצורת עבר ואני ממליץ גם להימנע מלהשתטח על קברים ולנשק אותם שכן הדבר גובל בעבודת החומר או בעבודת אלילים, דברים שאין להם שום קשר משמעותי לבודהיזם ושאנו אף מוצאים בבודהיזם רמזים נגדם.
קבורה סביב עץ בישראל או שריפת גופה בישראל
לא ידוע לי על גוף המבצע קבורת גופה ללא ארון קבורה ליד עץ ביער לפי מסורת בודהאית בישראל ועלינו להקים ולדאוג שיהיה גוף כזה.
אני אישית מתנגד לשימוש באש איפה שאיננה הכרחית ולכן אני אישית מתנגד לשריפת גופות ומדריך להימנע משריפת גופות.
אדם שביקש להיקבר בצניעות ללא ארון קבורה ליד עץ ובכך להתחבר לעצים שסביבו ולהזין אותם בגופו מנע מאיתנו להצית אש, דבר מסוכן שיש להיזהר עימו הרבה מן הנדמה ושמור רק למקרים שבהם הוא הכרחי.
קהילת בודהיסטים דוברי עברית
אני מארגן קהילת בודהיסטים דוברי עברית בין לאומית.
בואו נקים קהילה של בודהיסטים \ בודהאים דוברי עברית. בואו נתאחד יחד, נחגוג יחד ונסייע אחד לשני וניזהר משנאת השונה ואף משנאת מי ששונא אותנו.
יצירת קשר
ניתן לפנות אלי בכל נושא שבאמונה לפי הפרטים בדף יצירת קשר