יסודות התכנות אני מתאר כהבנת ההבדל בין שפת מכונה, שפת סף ושפת התנהגות כמו גם את ההכרות עם מונחים מרכזיים בפיתוח תוכנה.
מונחי יסוד במחשוב
מונחי יסוד במחשוב הם למשל:
- תו
- אסקייפינג
- ביט ("בית")
- בייט
- קילוביט
- קילובייט
- קידוד ("ייצוג מקוצר")
באופן כללי כל תו שוקל ביט ("בית") בודד.
גדלי מידע במחשבים
מידע ממוחשב ניתן לכמת ביחידות מידה שונות. יחידות מידה נפוצות כאלה יתוארו להלן.
ביט
- ביט (באנגלית: Bit)
בייט
- בייט (בעברית, לעתים מכונה גם "בית" וברבים "בתים") [באנגלית: Byte]
- כל בייט שוקל 8 ביטים
קילובייט
- קילובייט (באנגלית: Kilobyte)
- כל קילובייט שוקל 1024 בייטים (טעות נפוצה לחשוב ש-1000, אך 1024 בגלל קפיצה מבייטים בהכפלת 8 ב-2 חוזרנית, בהתאם לארכיטקטורת זיכרון מידע במערכת מחשב)
יחידות נוספות
- מגהבייט (megabyte)
-
- כל מגבייט שוקל 1024 קילובייט (אם המידע מאורגן בינארית)
- גיגהבייט (gigabyte)
-
- כל גיגהבייט שוקל 1024 מגהבייט (אם המידע מאורגן בינארית)
- טראבייט (terrabyte)
-
- כל טראבייט שוקל 1024 גיגהבייט (אם המידע מאורגן בינארית)
- ועוד
הערות כלליות
- באופן כללי, גודל כל תו (character) הוא בייט אחד ← 8 ביטים
מונחים מרכזיים בפיתוח תוכנה
להלן מונחים מרכזיים בפיתוח תוכנה.
ראשית, הבחנה חשובה:
בעבר מתכנתים עסקו בפיתוח תוכנה רק עם שפת מכונה ושפת סף, אך מאז מהפכת שפות ההתנהגות אי שם בסוף שנות ה-50, רוב המתכנתים עברו בהדרגה לבצע פיתוח תוכנה עם שפות על-סף, בעיקר שפות התנהגות, לכן רוב המונחים כאן קשורים בשפות התנהגות.
רכיבים
- קוד מקור
- קבוע
- משתנה
- פרוצדורה (פונקציה)
- קריאה (פיתוח תוכנה)
- תכונה
- מתודה
- לולאה
- השמה
- השוואה (רפה\נוקשה)
- מרכאות (בודדות, כפולות, נטויות --- backtick)
- סוגרים (עקומים, מרובעים, מסולסלים, זוויתיים)
- אסקייפינג
אופן עבודה
- טיפוס מידע (סטרינג, מספר, מערך, אובייקט וכדומה)
- רכיב תוכנה
- מערכת
- מודולריות
- שפת מחשב
- שפת מבנה
- שפת עיצוב
- שפת התנהגות ("שפת תכנות אבסטרקטית")
- קינון
- הערת קוד
- קריאות
- בקרת זרימה
כללי
- תוכנה
- לקסיקון
- תחביר
- קוד מקור
- זריקת קוד
- קומפילציה
- קימפול
- באג תוכנה
- אקספציה
- ארור
- דוקומנטציה
- קובץ לוג
- תיקייה
- איוונט