רוב אזרחי תאילנד מאמינים בדהרמת הבודהות (דרך הבודהות) אך ישנם בתאילנד כמה מיעוטים דתיים שהגדול בהם הוא המיעוט המוסלמי.
מוסלמים בתאילנד חיים במידה רבה בדרום תאילנד ובאיים של תאילנד.
קהילה
בדומה למדינות אחרות בעולם, גם בתאילנד ישנם מוסלמים חילונים ("מוסלמים תרבותית") ומוסלמים דתיים, כאשר בתאילנד רובם דתיים.
רוב המוסלמים של תאילנד אינם ערבים מבחינה אתנית, אלא, תאים או מלזים או תאים-מלזים.
רוב הקהילות המוסלמיות בתאילנד הן של תאים-מלזים בבנגקוק ובדרום תאילנד במקומות כמו סוראט טאני, קו סמוי, פוקט, קו פי פי, קו יאו יאי, קראבי, פנג נה, אאו נאנג, והדרום הקיצוני של תאילנד (אזור פאטאני) אבל גם בצפון תאילנד שם חיים מתאסלמים משבט מונג (hmong
) ומשבט גארן (karen
).
שפות
רובם המוחלט של המוסלמים בתאילנד אינם ערבים ואינם מבינים ערבית מדוברת כלל בשום צורה שהיא, אך מיעוט נדיר (כולל מן הערבים שבהם) מבינים ערבית קוראנית, ברמות שונות.
ערבית קוראנית היא שפה שונה מאד מהצורות השונות של ערבית מדוברת וגם רוב הערבים כיום מתקשים לדבר בה; זה קצת כמו שדובר עברית מודרנית יתקשה להבין ניבים שונים של עברית מקראית.
מוסלמים בתאילנד ששולטים בערבית קוראנית ובהתאם לכך מסוגלים להבין ערבית מדוברת הם בדרך כלל אימאמים (מנהיגי קהילות), מופתים (פוסקי הלכה) וקאדים (פוסקי דין).
רבים מהמוסלמים של תאילנד שולטים ברמה בסיסית עד מתקדמת בניב מערבי של השפה המלזית הנקרא שפת פאטאני או שפת יאוי ובאנגלית Yawi language בגלל מוצא או צורך עסקי.
ניב זה של השפה המלזית אינו דומה לתאית כלל והתאילנדי הממוצע לא יכול להבין אותו והוא בפועל נשמע כמו מלזית מתובלת במילים בתאית אך גם מלזים קצת יתקשו להבין אותו אם הוא מדובר במהירות.
זרמים דתיים של מוסלמי תאילנד
כאמור רוב המוסלמים של תאילנד הם דתיים ולא חילוניים והם משתייכים בעיקר לזרמים להלן.
הרוב השאפעי
רוב המוסלמים הדתיים של תאילנד, בדומה לרוב המוסלמים הדתיים של השכנה מלזיה, הם סונים-שאפעים.
המיעוט הסופי
מוסלמי תאילנד הושפעו מן האסלאם הסופי וישנם מוסלמים תאילנדים המזדהים כסופים ולא כשאפעים; מוסלמים סופים מלזים מסוימים שנרדפו על אמונתם הסופית במלזיה, מצאו מקלט בקהילות סופיות בתאילנד.
מלזיה היא מדינה אסלאמית לכל דבר ועניין עם סובלנות מועטה יחסית למיעוטים דתיים, כולל אסלאמיים.
בעולם המוסלמי ישנם חילוקי דעות בשאלה אם סופים הם סונים או זרם עצמאי.
המיעוט הסלאפי
ישנם מוסלמים תאילנדים המצטרפים לזרם הסוני-סלאפי הנחשב לסוני קיצוני.
בדרך כלל ניתן לזהות אם מוסלמי סוני הוא סלאפי אם מצד אחד הוא מקצץ לחלוטין את שפמו אך מצד שני הוא מאריך מאד את זקנו ובמיוחד אם בנוסף לכך הוא גם מאריך את שיער ראשו עד הכתפיים, צובע את זקנו בצבע כתמתם המוכן מצמח החינה וחובש כיפה מחוררת (טאקיה) או טורבן קשיח עם רצועת בד (עמאמה), כפי שנהג לעשות בהזדמנויות שונות נביא דת האסלאם, מוחמד בן עבדאללה.
מידע כללי
באזורי מוסלמים בתאילנד במסגדים קוראים לתפילה בעזרת רמקולים.
באזורי מוסלמים בתאילנד ישנן מסעדות רבות המגישות מנות תאילנדיות ללא אלכוהול וללא בשר חזיר אך עם זאת מוסלמים סונים מן הזרם השאפעי כן אוכלים מה שמכונה "פירות ים", זאת בניגוד לדוגמה למוסלמים סונים מן הזרם החנפי הנמנעים מכך.
כלכלה
אחד הבנקים בתאילנד הוא הבנק האסלאמי של תאילנד, אשר התנהלותו תואמת את חוקי השריעה של בנקאות אסלאמית סונית-שאפעית ולו עשרות סניפים במדינה.
מוערך כי כיום תאילנדים המגדירים עצמם מוסלמים נוטים להביא יותר ילדים מתאילנדים המאמינים בדהרמת הבודהות.
קשה לשער מדוע זאת שכן שתי האוכלוסיות בתאילנד הן פחות או יותר בעלות אותם משאבים כלכליים. ייתכן ויש לכך קשר לפוליגמיה לא פורמלית שנפוצה יותר אצל מוסלמים מאשר אצל המאמינים בדהרמת הבודהות מסיבות דתיות או שיש לכך קשר להשקעות כספיות של ארגונים אסלאמיים מחוץ לתאילנד במוסדות חינוך לגיל הרך של מוסלמים בתאילנד, כך שלמוסלמים בתאילנד יש פחות הוצאות כספיות על חינוך לגיל הרך.
מוסלמים בבנגקוק
בכמה אזורים לא מתויירים של בנגקוק כמו פאטאנא-קאן, הואא-מאק, ראם-קמנהג, מין-בורי, נונג-צ'וק ועוד, ישנו ציבור מוסלמי גדול ועשרות מסגדים במצטבר.
קהילת סילום-סוקומוויט
מאזור סילום ועד אזור סוקומוויט סוי 5 אשר נקרא גם "הרחוב הערבי" או בתאית "סוי אראפ" (ซอยอาหรับ) וסביבתו, ישנה קהילה מוסלמית משמעותית המורכבת ממהגרים ממדינות ערב וממהגרים מאפריקה.
רוב המהגרים ממדינות ערב באזור זה הם בעיקר מן המדינות לבנון, עיראק, מצרים ותימן, כאשר הקהילות הלבנונית והתימנית הן הגדולות ביותר.
מבחינה אסלאמית, קהילה זו מגוונת וכוללת סונים, שיעים, אבאדים ואחרים.
בניגוד למוסלמים סונים תאילנדים שהם ברובם שאפעים, מוסלמים סונים ערבים של קהילה זו אינם שייכים ברובם לזרם השאפעי אלא יותר לזרם החנפי-חנבלי הנפוץ במזרח התיכון. למרות זאת, עצם העובדה שהם עובדים במרכזי תיירות עם לקוחות שרבים מהם אינם מוסלמים או שהם מוסלמים ממגוון זרמים והשקפות כולל שיעים, אבאדים, אחמאדים, קוראניים ואחרים — מקרב אותם לסובלנות דתית — אך לא בהכרח לסובלנות עמנית או פוליטית.
דברים דומים ניתן לומר גם על קהילות ערביות בפטאיה, פוקט, קו סמוי ועוד אם כי באזורים אלה מתגוררים גם מוסלמים הודים ופקיסטנים שרבים מהם שיעים.
סטטיסטיקות
הסטטיסטיקות לגבי מוסלמים בתאילנד אינן אחידות והן נעות בין מינימליסטיות למקסימליסטיות.
- לפי הערכה של מחלקת המדינה של ארצות הברית משנת 2006 בערך 5-10% מהתאילנדים הם מוסלמים[1].
- לפי סקר מספטמבר 2023 של מכון המחקר Pew, בערך 7% מן התאילנדים הם מוסלמים[2].
- לפי הערכה של ה CIA משנת 2024, שיעור המוסלמים בתאילנד הוא 5.4%[3].
- לפי מרשם אוכלוסין של רשויות תאילנד נכון לשנת 2024, שיעור המוסלמים בתאילנד הוא 12.5%[4].
אני אישית נוטה לקבל את הסטטיסטיקות המקסימליסטיות ומעריך שנכון לאמצע שנת 2024, מוסלמים דתיים מהווים בערך 11% מהאוכלוסיה.
יש תאילנדים שעוזבים את האסלאם וחוזרים לדהרמת הבודהות או עוברים לדת שלישית כמו נצרות או נהיים חסרי דת ומרשם האוכלוסין לא בהכרח משקף את דעתם בנושא דת בצורה נכונה, אבל בגלל שלפי השריעה (הלכה) של אסלאם פונדמנטלי-שמרני עזיבת האסלאם מחייבת עונש מוות לפחות אם השלטון אסלאמי, אז קשה לדעת כמה תאילנדים שהממשל מגדיר "מוסלמים" באמת מאמינים באסלאם בעומק נפשם או כלל לא ומפחדים לעזוב קהילה מוסלמית בגלל נידוי קהילתי או איומים ברצח.
בכל מקרה, קשה להעריך איך ההגירה המאסיבית של בורמזים המאמינים בדהרמת הבודהות לתאילנד מאז מלחמת האזרחים במיאנמר בשנת 2021 משפיעה על המאזן הדתי בתאילנד.
היחס לישראלים מצד מוסלמים בתאילנד
אני אישית מעריך שמאז מלחמת חמאס-ישראל בשנת 2023 השתנו רוב המוסלמים בתאילנד להיות עוינים משמעותית כלפי מי שמגדירים עצמם כ"ישראלי" או "בא מישראל" וזה כמעט לא משנה מאיזה זרם של אסלאם הם או מאיזה מוצא אתני\עמני הם והעוינות יכולה להגיע בצורות שונות וברמות שונות כמו אנטיפתיות, סירוב לביצוע מכירה, תקיפה מילולית, תקיפה פיזית וכדומה.
מן הסביר שתייר עם דרכון ישראלי שהינו ערבי יגדיר עצמו "פלשתיני עם דרכון ישראלי" אבל תייר עם דרכון ישראלי שאיננו ערבי יכול למצוא לעצמו הגדרה עצמית אפוליטית ושלווה שמאפשרת להכיר אותו אישית ואולי לא סותרת הגדרות עצמיות אחרות שיש לו ואז בכללי תאפשר לו שיח שלו עם מוסלמים בתאילנד.
בשפה התאית שמות עצם הם ברבים אלא אם צוין אחרת והאלמנט השבטי\עמני מאד נוכח בשפה ולכן נהוג להתייחס לאנשים לפי קבוצה שבטית\עמנית מסוימת יותר מאשר לפי "מדינה" ולכן אמרות כמו "אני עברי" (באנגלית) או "אני הנני איש עברי" (בתאית) או "אני בא מהארץ שחלק מגדירים ישראל וחלק מגדירים פלשתין" (בכל שפה) המתמקדות בשפה ראשונה או במוצא עמני קדום או בארץ במקום במדינה יוכלו למנוע או לפחות לצמצם עוינות פוליטית ובכך אולי לאפשר לתייר זה להעביר את זמנו בשלום ובחיבה יחסית, בקרב מוסלמים בתאילנד.
בכל מקרה, מי שלא מוכן לשהות במקום מסוים רק בגלל שיש בו מוסלמים, קודם כל יהיה לו מאד קשה למצוא יעד לחופשה\רילוקיישן כיום ושנית הכללות הן דבר מאד מסוכן לגבי בני אדם (פחות לגבי דברים שאינם בני אדם) ולרוב הכללות על בני אדם גורמות יותר נזק מתועלת.
אפשר לא להסכים עם אסלאם כרעיון, אפילו לשנוא אותו כרעיון ואולי גם להסביר למה ולדון על כך, אבל אין זה מצריך לשנוא אוטומטית את כל המוסלמים כבני אדם או להכליל את כל המוסלמים כבני אדם בעלי אותן אמונות ומעשים; מוטב להבדיל בין אסלאם כרעיון (או קבוצת רעיונות, יותר נכון) לבין מוסלמים כבני אדם, במיוחד כשיש שני מיליארד מוסלמים בעולם.
בדלנות מוסלמית בדרום תאילנד
בדרום תאילנד קרוב לגבול עם מלזיה ישנה תנועת בדלנות של מוסלמים השואפים להקים סולטאנות אסלאמית שתהיה היורשת של סולטאנות פאטאני שהתקיימה באזור בין המאה ה-16 למאה ה-20 בערך.
לא ברור אם שאיפת הבדלנים היא שסולטאנות זו תהיה מדינה עצמאית או כזו שתסופח בסופו של דבר למלזיה.
בכל מקרה, כבר משנת 1948 ישנו מאבק אלים בין בדלנים אלה לממשלת תאילנד.
הבדלנים ביצעו פעולות טרור נגד תאילנדים המאמינים בדהרמת הבודהות אך במידה פחותה גם נגד מוסלמים מתונים המתנגדים לבדלנות.
האזור נמצא תחת ממשל צבאי המאבטח מקדשים ומנזרים של דהרמת הבודהות וכן תאילנדים החיים כנזירים השואפים להפיץ בקרב הציבור את דהרמת הבודהות, בבוקר כשהם יוצאים לאסוף תרומות למנזר ולהטיף דרך ברכות, ובכלל.
לפי עיתון Bangkok Post, בין השנים 2004-2015 למעלה מ-6,500 איש נהרגו ו-12,000 איש נפצעו במאבק זה[5].